(Aquesta notícia és exclusiva per a socis d’ACAD. Inicia sessió per veure’n el contingut.)

[restrict]

Divendres a la tarda, Oriol Amorós, secretari general del Departament de Drets socials, va convocar al conjunt de patronals i associacions del sector per fer seguiment de l’Acord sectorial de bases per a la construcció d’un sistema de serveis socials propi de Catalunya, i especialment, el seu punt Cinquè: Augment de tarifes 2024.

Us detallem a continuació els principals punts tractats:

Tarifes 2024:

El punt cinquè de l’Acord proposa un “increment mitjà del 5% o superior, que s’aplicarà en funció del resultat de l’estudi de costos realitzat“. També s’especifica que, “en el cas que no s’aprovin els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a l’any 2024, treballaran conjuntament dins els seus respectius àmbits, per tal de promoure la corresponent modificació de crèdit als pressupostos per aplicar un increment mitjà del 5% o superior referit en aquest pacte

Amb aquest preàmbul el secretari general ens informa que el Govern presentarà al Parlament un Decret Llei d’increment del sostre pressupostari que permetrà el compliment del pactat, advertint-nos, però, que si el Parlament no aprovés el Decret Llei, no poden garantir-nos l’esmentat increment del 5%.

Cal remarcar que aquest 5% ja inclou el 2% de l’increment extraordinari dels costos energètics que es va aplicar el 2023 i que queda consolidat.

Com estableix també l’Acord, aquest 5% s’ha de traslladar en una millora salarial en el mateix percentatge que suposa la massa salarial en el total dels costos del servei, és a dir, que al voltant del 60% de l’increment hauria d’anar destintat a millores salarials.

En aquest punt, de forma majoritària, les patronals, si bé manifestem que és una prioritat pel sector millorar les condicions laborals i salarials per ser més atractius, també constatem que la negociació de les condicions laborals s’emmarca dins l’àmbit de la negociació col·lectiva sense intervenció de l’administració.

El secretari general també ens va transmetre que, conscients del problema d’atracció de personal del sector, el Departament està negociant un increment addicional, que seria d’entre un 1% i un 1,5%. Ens fa saber que el Departament està defenent que els treballadors de l’àmbit social, malgrat no ser treballadors directes de la Generalitat, com passa amb mestres, metges o infermeres, sí que són treballadors de serveis socials amb finançament públic.

En aquest punt demana el compromís de les patronals que aquest increment addicional vagi íntegrament a millores salarials, i no de forma proporcional com amb el 5% ja exposat. Proposa, a més, que aquest increment no sigui genèric per a tots els perfils laborals, sinó que vagi, per exemple, a garantir que el conveni estigui per sobre del salari mínim interprofessional, o, reduir la competència amb el sector sanitari o públic o a fomentar la carrera horitzontal.

Novament, en aquest punt les patronals fem èmfasi en el marc de la negociació col·lectiva.

Escandall de costos:

El punt Quart de l’Acord fa referència al compromís del Departament de Drets Socials de realitzar un estudi d’escandall de costos dels Serveis Socials. Se’ns informa que l’escandall del servei de residències per a gent gran està pràcticament conclòs i està previst que estigui finalitzat per gairebé tots els serveis de la Cartera de Serveis Socials a finals de 2024.

Convocatòria de desembre de 2023 per a la provisió de noves places:

Respecte de la RESOLUCIÓ DSO/4390/2023, de 22 de desembre, per la qual s’obre convocatòria per a la provisió de serveis de la Xarxa de Serveis Socials d’Atenció Pública, en règim de concert social, en l’àmbit de la gent gran se’ns informa que la provisió d’aquestes noves places es farà pública a finals d’aquest mes d’abril.

El posicionament d’ACAD respecte dels punts tractats a la reunió, si bé és positiva per l’avenç en el compliment dels acords pactats, volem també posar de manifest que el sector necessita un acord de país per tal que aquest sigui realment la quarta pota de l’estat del benestar. El sector necessita unes millores en tarifes permetin millores substancials tant en les condicions laborals dels treballadors així com un increment pressupostari que redueixi les llargues cues d’espera i permeti fer front a l’envelliment de la població.

[/restrict]