Davant el silenci que estem rebent per part dels diferents responsables del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies en enfront de la greu situació d’impagament que estem rebent els centres col·laboradors, aquest matí la junta d’ACAD s’ha reunit amb caràcter d’urgència i hem pres les següents decisions:

Fets:
1. Els centres amb plaça concertada han cobrat el 100% de les places, ocupades i no ocupades, de març a juliol, en data de cobrament.
2. Les Instruccions 26.2020 de 9 d’Octubre, de pagament de places col·laboradores i privades amb prestació vinculada, no concreten res sobre el pagament de les places en el període 1 de juliol al 30 de setembre.
3. Tampoc aclareix quan es cobrarà el sobre cost Covid, recollit al Decret Llei 29/2020. Que se’ns va dir que seria des de l’1 de juliol per totes les places amb finançament públic.
4. El Departament no ha atès el seu compromís públic de pagament del mes de juliol el dia 15 d’octubre. Ni tenim resposta a la nostra pregunta de quan es farà aquest efectiu, malgrat haver-ho preguntat a diversos responsables del mateix:
• Conseller de Treball, Afers Socials i Famílies
• Secretari general de Treball, Afers Socials i Famílies
• Secretari d’Afers Socials i Famílies
• Sub-directora general de Gestió de Recursos
5. Els associats d’ACAD demanen accions concretes i més contundents davant de la greu situació econòmica que representa aquest deute acumulat de l’administració.

Acords:
1. Proposta de carta perquè els centres la puguin fer arribar als familiars. L’administració s’excusa en la dificultat d’articular el pagament fora de l’estat d’alarma en les places col·laboradores, perquè addueix que són prestacions a l’usuari. Per tant són els diners dels usuaris.
2. Informar el Síndic de Greuges de la situació actual. El Síndic ha iniciat investigació de l’impagament establert al Decret 29/2020 i l’informarem del deute acumulat des de l’1 de juliol.
3. Es farà escrit jurídic adreçat als Departaments de Treball, Afers Socials i Famílies, i Economia, que es presentarà per registre electrònic exposant l’incompliment del pagament i demanant formalment data de pagament. Als efectes oportuns.
4. Escrit informant de la situació actual adreçat a Conselleries, Caps de Departament i Parlament tots els partits polítics.
5. Comunicació als mitjans de comunicació dels escrits per tal que es faci resó i divulgació.
6. Estudi per part de l’assessor legal d’ACAD dels costos i temps de consecució d’una possible demanda col·lectiva, per compartir posteriorment amb els associats d’ACAD.